Digitale etiquette deel 4: chat
Neem dan de chat, het ‘klets’ programma, tegenwoordig bekend als Instant messaging tools. Een chatbericht (kletspraatje) heeft als kostprijs zo’n € 0,10 per bericht. Dit komt omdat dit bericht meestal niet wordt meegenomen in de backup, geen archief, soms een beperkte virusscan maar dat is het dan ook. Het zijn dan ook berichten zonder zakelijke waarde. Heel geschikt dus om te vragen of de collega van 3 etages naar beneden zin heeft om te lunchen.
Best de moeite waard om hier dus afspraken over te maken in een zakelijke omgeving. Alleen al door de kosten besparing. Er zijn er verschillende programma’s voor in omloop waarvan MSN op dit moment de bekendste is, de wat oudere mensen herinneren zich vast nog ICQ, maar inmiddels zijn er veel meer mogelijkheden zoals GoogleTalk. Omdat er verschillende programma’s zijn, zijn er ook weer handige programma’s om al die verschillende kletsers met elkaar de te verbinden, de postduiven (Pigeons), ook wel bekend als multiprotocol instant messaging tool.
Belangrijk voordeel van een chatprogramma is dat je meestal kunt zien of iemand ‘online’ is. Vaak kunnen mensen ook nog aangeven of ze wel of niet berichten willen ontvangen (away, do not disturb en andere statussen zijn makkelijk aan te geven). Belangrijk blijft te beseffen dat ook een chat asynchroon is, de ander kan wel ‘online’ zijn, maar hoeft natuurlijk niet aan zijn/haar scherm vastgeplakt te zitten.
Praat hier wel even over met collega’s en ook hier: maak afspraken met elkaar, waarvoor wel, waarvoor niet.